Je velkou výhodou, že z obchvatu kolem města jsou 3 vjezdy do centra. Rovněž je vhodné, že město má tabule o informaci, že vjíždíme do Hrobu. Ovšem v budoucnu, až budou upraveny a řešeny turistické atraktory, bude velmi důležité tyto 3 body osadit v dostatečné vzdálenosti zajímavými reklamními plochami, možná i billboardy, na kterých by měly být uvedeny jednak základní turistické atraktory místa. Tedy Hrob - možnost podívat se do podzemí, těžba stříbra, uhlí. Tedy Hrob - město podzemí apod. Rovněž by zde měly být informace o některých větších kulturních společenských akcích: Slavnosti těžby stříbra, vzpomínky na zaniklé obce, Veřejná poprava (historické procesí) apod. Výhoda těchto tabulí je v informování projíždějících a postupném směřování lidí do města. U první odbočky si reklamy povšimnou a u druhé v ideálním případě odbočí a dostanou se do blízkosti zaniklého kostela a na Tržní náměstí a do blízkosti kostela vzkříšení. Podobná logika by měla platit z obou stran, jak od Teplic, tak i od Litvínova.
Pro město Hrob a jeho historii a tudíž i turistický ruch je zásadní hornictví. A to jak v historii těžba stříbrné rudy, olova, tak těžba uhlí v minulém století. I proto je třeba s tímto obrovským potenciálem pracovat. Jak v projektu náměstí samotném, tak i ve zpřístupnění některých šachet, kultivací a zpřístupnení pinků a dalších s těžbou souvisejících artefaktů, prostor a míst. Tato díla předků je třeba především prozkoumat, zmapovat a případně v částech zajistit a dále turisticky využívat. Je třeba udělat okruh městem po těchto lokalitách pro přijíždějící turisty. Na místě dnešního informačního centra, po skončení jeho udržitelnosti, by mělo být opět řešeno muzeum podzemí s informačním centrem a kavárnou. To by mělo samozřejmě výrazně komunikovat se samotným náměstím. Po detailním prozkoumání podzemních štol by měl vzniknout plán na jejich možné otevření. To by mělo být řešeno ve spolupráci s panem Ing. Brabcem, panem Chaloupkou a tedy i s podobnou aktivitou, která probíhá v Mikulově. S památkovým ústavem je třeba domluvit i otevření štoly 14 sv. Pomocníků, která je kulturní památkou a dnes není vůbec zřetelné, že se v tomto místě cokoliv dělo. Bude pravděpodobně třeba znovu navrátit vstupy do štol, ale to jistě bude možné. Vzhledem k památkové hodnotě a možnosti, že bude Krušnohoří jako místo historické těžby v budoucnu zapsáno do UNESCO, by rovněž bylo vhodné dohodnout se s památkovým ústavem na ochraně dalších památek, které se v lokalitě nachází - světlík nad školou, pinky apod. Vše bude třeba výrazně zmapovat. Samozřejmě předpokládáme, že s návratem logiky a opětovným spojením Města Hrob s těžbou a stříbrem dojde k obnově turistického ruchu, který bude mít pozitivní vliv na samotné náměstí, které bude s informačním centrem a informačním “muzeem” podstatou a místem shromáždění - to bude mít přínos současně i pro celé město. Je třeba velmi výrazně na tomto obrovském potenciálu zapracovat. Jako pravidelné vyvrcholení potenciálu by měl být nový svátek, který by reflektoval hornickou historii - Slavnosti těžby stříbra v Hrobě.
Každý potenciál, který město Hrob má, je možné efektivně využít, ať už jde o jeho zpřístupnění a zviditelnění pro místní i turisty, či jeho pravidelné každoroční vyvrcholení v určité formě - nápadité řešení scény, režie a vztahu k současnosti. Společně s těmito aktivitami je vhodné se zaměřit i na edukační aktivity typu přednášek, konferencí na určitá témata. Město Hrob má tu výhodu, že má co nabídnout. Dnes však potenciál spí a je třeba jej probudit.
Velkou výhodou města Hrob je kromě historie také potenciál turistický. Město leží na samotném úpatí Krušných hor v půvabné krajině s panoramatickými výhledy do okolí. Kvůli vzájemné neprovázanosti obcí a okolní přírody jak pěšími trasami, tak cyklostezkami, město trpí nedostatkem turistického ruchu a zdá se být nepřístupným. Proto je třeba využít tento turistický potenciál, ať už se jedná o turistiku pěší v malém okruhu kolem města či možnost výletu do hor, cykloturistiku, nebo například potenciál hipoturistiky.
Co se týče cyklistického využití, kopce nad městem mohou nabídnout terén například pro tzv. single trail, trasy pro horská kola i koloběžky, je však nutné s tímto počítat a navrhnout kvalitní úpravu terénu a propojení s městem Hrob i okolními obcemi. Město Hrob pak má několik nevyužitých míst, kde mohou vzniknout různá závodiště, sportovní a dopravní hřiště a podobně - cyklisté tak budou mít cíl cesty právě ve městě. Důležitým bodem je také vytvořit místa, kde by se turisté mohli ubytovat - vhodným se zdá být například vlakové nádraží, kde by bylo možné vytvořit ubytování přímo v nádražní budově, nebo také využít vyřazené vlakové vagonů, které jsou velmi snadno konvertovatelné na jednoduché obytné buňky. Umístění takovéhoto zázemí přímo u vlakového nádraží by mělo výhodu v přímé návaznosti na vlakovou linku, kterou by se turisté mohli dostat nahoru do hor. V místě nad vlakovým nádražím by mohlo také vzniknout stanové městečko. Dalšími místy v samotném centru města pro ubytování by mohly být například penzion Beseda, kapacity pro tuto záležitost je možné najít i v restauraci Koruna, která je zároveň poblíž hřiště - rovná plocha, kde je taktéž možnost stanování.
Dalším důležitým bodem je jak cyklistické, tak pěší propojení města Hrob s lomy Otakar a Barbora. Takovéto spojení prozatím téměř neexistuje, je však žádoucí v tomto místě vytvořit systém cest a stezek, které budou upravené a udržované a vznikne tak přímé napojení města Hrob na toto velmi atraktivní místo. S tím souvisí i vytvoření zázemí na několika místech podél lomů, kam by se umístila sociální zařízení (sprchy, wc), jednoduchý stánek s občerstvením a přístřešek. Dále je třeba upravit “pobřeží” kolem vody, zlepšit přístup k vodě, vykácet přebytečnou zeleň a vytvořit zde jakousi plovárnu.
Velkým přínosem pro město by mohla být propagace zdejší jezdecké stáje. Vidíme velký potenciál jak v jednorázových vyjížďkách do okolní přírody, tak i v kontinuálním jezdeckém výcviku, například malých dětí, které zde mají v současnosti nedostatek sportovního vyžití. To by mohlo přilákat širokou skupinu lidí různých generací, která bude mít cíl cesty právě ve městě Hrob.
Navrhujeme navrátit zajímavou tradici poprav, které byly v minulosti na kopci dnes nazývaný Husova výšina. Mělo by se jednat o jakési procesí, které probíhá jako v minulosti, kdy probíhalo i v kostele. Na akci by se měl výrazně podílet pan Ing. Brabec, který s jistou přesností ví, jak takováto událost probíhala. Tušíme, že by se mohlo jednat o velmi zajímavý turistický potenciál, ale i pro místní obyvatele zajímavé pozdvižení. Taktéž by bylo dobré tento fiktivní “obřad” spojit i s policií a s výčtem kriminálních činů, které se staly na katastru města. Může z tohoto vyjít něco jako den spravedlnosti. Jako výhodou se jeví výchovný charakter pro děti.
Samotné popraviště by bylo vhodné umístit mírně na jiné místo. Původně bylo umístěno v místě, kde je dnes tzv. Husova výšina. Domníváme se ovšem, že by bylo dobré, aby se tak odehrávalo mírně pod výšinou na prázdné louce, kde samotný dřevěný “objekt” popravního mechanismu vynikne a odkud bude výhled do širokého okolí. V tomto případě je třeba řešit majetkové vztahy, protože pozemky náleží soukromým majitelům.
V podstatě by se mělo jednat o divadelní hru, na jejíž konci dojde k omilostnění. V každém představení by se mohla odehrát jiná zápletka, například dle aktuální kriminality, která město zatěžuje.
Slavní rodáci: Je třeba pátrat po slavných rodácích jak z řad původního obyvatelstva, tak i z řad nově dosídlených. Poté je třeba s jejich příběhem vhodně pracovat.
Toto místo bude potřeba rozšířit a zatravnit, zároveň zúžit a zklidnit komunikaci - sníží se průjezdná rychlost automobilů a zvýší se bezpečnost procházejících dětí. Navrhujeme, aby se jehličnaté stromy kolem školky vykácely a na jejich místo se vysadily listnaté stromy středního vzrůstu s kulatou korunou, podobně jako podél celé ulice od samotné křižovatky až do západní části města.
Koupaliště v Křižanově navrhujeme zrekonstruovat. Bylo by dobré se domluvit s Lesy ČR na směně pozemku za jiný, případně společně prosekat nízké patro v lese a rozšířit tak možnost vstupu lidí v parném létě i pod stromy. Samozřejmě by bylo dobré částečně i vykácet nálety a vytvořit tak průhledy směr koupaliště z místa svahu. Mezi tento zobytněný svah a vodní plochu navrhujeme vložit dřevěný přístřešek, v části pergolu a nezbytné technické a další zázemí včetně bufetu apod. S návazností na nový objekt by měla být i materiálově řešena plocha kolem samotné vodní hladiny. Celková idea a vzezření koupaliště by mělo být plovárna - tedy kultivovaná dřevěná plovárna, která se otáčí za sluncem na jih.
Ulice Mlýnská se napojuje Mírové náměstí, stromy by tedy měly být stejného vzrůstu a charakteru jako na Mírovém náměstí. Ulice je dostatečně široká, pouze v místech zúžených stromy nedoporučujeme vysazovat, případně zde mohou být stromy menšího vzrůstu. Domníváme se, že tato ulice by měla být jakousi zelenou ulicí města. Ulice Mlýnská a Duchcovská by měly být zelenou osou města. Jedná se o první kontakt s městem z pohledu přijíždějícího turisty. Tato ulice by díky její změně mohla být snadno identifikovatelná pro lidi, kteří místo neznají.
Zde by měly být vykáceny jehličnany a na jejich místa (však více směrem do ulice) vysázeny listnaté stromy, které v zimních měsících necloní bytům. Po celé délce ulice kolem domů a rovněž i před kostelem by bylo vhodné příčné parkovací stání pod těmito stromy. Právě zde je místo, kde bude možné parkovat ve městě. Předpoklad je, že pokud se zpřístupní a zrekonstruuje kostel Vzkříšení a bude ve věži “rozhledna”, bude právě toto místo více frekventované. Proto by bylo dobré a i vzhledem k objektu kostela místa parku, který chceme aby se nám na něj ty nové stromy opticky napojily. Automobily budou stát jen na jedné straně a budou je moci využívat i obyvatelé domů. Tato nová alej stromů povede až do místa, kde se bude trychtýřovitě otevírat k základům zaniklého kostela.
V zadní části za bytovými domy (v jeho jihovýchodní části) navrhujeme vznik malého rybníčku s mokřadní vegetací a také s možností posezení pod stromy. Alej, která je již dožilá, doporučujeme do budoucna znovu vysadit, možná však s lepším směřováním pěších. Travnatou plochu doporučujeme v části řešit jako sad s ovocnými stromy kde je možné se posadit.
Úprava Tržního náměstí odkazuje na jeho historickou podobu a původní charakter. Celá plocha náměstí bude srovnána do jedné úrovně a vydlážděna, chodníky od průjezdných ploch se budou lišit pouze úpravou dlažby, případně budou odděleny jednoduchou linkou. Pod současnou plochou náměstí by se měly nacházet fragmenty původní dlažby, které budou zachovány a rozmístěny po náměstí no nové dlažby. Průjezd automobilům skrz náměstí bude umožněn ulicí Horní a z ulice Komenského, v místě před kostelem a v jihovýchodní části u kostela bude plocha pouze pro pěší. Budou přesně vyhrazena parkovací místa, aby se zamezilo nechtěnému a nepříliš organizovanému parkování vozidel.
>Ostrůvek zeleně uprostřed náměstí bude zrušen, aby byla podpořena otevřenost a průchodnost, stejně tak bude upraveno okolí sochy sv. Josefa, původní kamenné kašny a budou pokáceny vrby, které na náměstí takovéhoto charakteru nepatří a v současnosti ruší výhled na náměstí a brání průhledu na kostel. Dalším důležitým zásahem bude zrušení zídky u kostela, která v současnosti již není třeba a tvoří bariéru, a namísto ní vybudování pozvolných schodů, které umožní průchod ke kostelu a budou zároveň určeny k sezení. Na místě u sochy sv. Josefa, u kašny a po boční straně kostela budou umístěny lavičky tak, aby poskytovaly pozorovateli dobrý výhled na náměstí i okolí. Náměstí bude osvětleno standardním způsobem pomocí lamp, kromě toho budou zvlášť nasvětleny různé prvky náměstí - kostel, okolí kašny, socha sv. Josefa s okolními stromy a stejně ostatní sochy na náměstí, které jsou umístěny ve výklencích domů a podobně.
Důležitým prvkem náměstí by mělo být v určitých místech odkrytí bývalé odvodňovací štoly; tímto způsobem bude na náměstí přiveden příjemný vodní prvek, který zároveň může napájet dnes nefunkční kašnu, navíc se tak do náměstí promítne část historie města, na kterou by mělo být odkazováno.
Co se týče dalšího vývoje náměstí, výhledově je třeba doplnit dům v jihovýchodní části, aby se celé náměstí scelilo a uzavřelo, a dále dům v místě průchodu k základům starého kostela - zde by měl vzniknout pouze pěší průchod ve formě jakési komorní uličky. V parterech domů by měly vzniknout prvky občanské vybavenosti - cukrárna/kavárna, lékárna, potraviny a další veřejné funkce, aby se na náměstí udržoval život.
Bude umožněn průhled na kostel - vykácení stávajících vrb. Parkovací místa budou organizována a navržena tak, aby automobily neparkovaly po celém náměstí. Přibude městský mobiliář - lavičky, odpadkové koše - a osvětlení.
V místě mezi sochou sv. Josefa a kostelem bude částečně odkrytá odvodňovací štola. Kašna bude zkultivována a opět funkční. Celý prostor náměstí bude dopravně zklidněn, bude znemožněn průjezd mezi kostelem a kašnou. V zadní části u kostela by měl být dostavěn dům.
Toto místo bude představovat určité zklidnění, je určeno pouze pro pěší. Mohou zde probíhat trhy, různé komorní akce, například vánoční koncerty, rozsvícení zde umístěného vánočního stromu a podobně. U kostela jsou umístěny lavičky, které budou příjemným místem, a to také v chladných v měsících, je bude vyhřívat slunce.
V přední části bude více otevřeno informační centrum, bude se obracet do náměstí. Měly by zde být ucelené a dobře graficky zpracované informace o městě a okolí, obnoveno hornické muzeum a případně malá kavárna s malým posezením před domem.
Historická kašna je důležitým a zajímavým prvkem náměstí, proto bude zachována, opravena a znovu zprovozněna, dále k ní budou umístěny lavičky. Opraveny budou také schody kolem kašny, které budou navazovat na nově vybudované schody ke kostelu, které nahradí stávající zeď.
Hornická historie města je obrovskou hodnotou a tuto hodnotu je třeba zachovat a ukázat návštěvníkům města. V místech okolo Tržního náměstí a dále ulicí Horní je několik potenciálních vstupů do podzemních chodeb, několik z nich se bohužel nachází na soukromých pozemcích. Přístupné vstupy jsou navrženy zajímavým a poutavým způsobem, vždy s úpravou okolního prostoru, informační cedulkou. S majiteli by měla být započata diskuse ohledně případné směny či výkupu pozemků, kde se tyto vstupy nacházejí. ještě před tím je však třeba zmapovat podzemní prostory a vyhodnotit jsou-li vhodné ke zpřístupnění. Je třeba si uvědomit, že podzemní města je velmi prestižní záležitost. A města si na podzemí a jeho zpřístupnění zakládají. Například Slavonice, Jihlava, Znojmo apod.
Všechny fragmenty historických chodeb budou vizuálně propojeny - trasování chodeb bude například promítnuto do dlažby pomocí mosazné linky vždy s bodem na konci, kde bude cedulka v dlažbě s informacemi o konkrétním místě. Linie bude decentně ukazovat podzemní situaci místa.
V místě rozdvojení ulice Horní, kde se nachází jeden ze vstupů do podzemí, může vzniknout jakési malé lokální centrum, které bude úpravou odkazovat na Tržní náměstí a může tak přivést turisty a cyklisty mířící z Krušných hor do města. Bude zachován vzrostlý strom a historické prvky, včetně kamenné kašny, která bude zprovozněna a napájena potokem, který je v tomto místě již veden podzemní trubkou. U stromu budou umístěny nové lavičky, povrch bude řešen kamennou dlažbou s prorůstající trávou.
Svojí polohou na úpatí Krušných hor má město Hrob obrovský potenciál v turistice. V severovýchodní části se bezprostředně ve spojení s městem nachází několik míst, které nabízí velmi pěkné výhledy do celé okolní krajiny - například Královská výšina, louky nad vodárnou a podobně. Tato místa jsou však lehce zanedbaná, zarostlá, neudržovaná. Je tedy třeba umožnit k nim přístup (úpravou terénu, vybudováním pěších cest, opravou stávajících) a upravit místo samotné - umístit zde například lavičky, ohniště.
Zajímavá je intimní cesta kolem kapličky směrem na Královskou výšinu, kde již jsou původní schody. Je třeba je prodloužit až na horní úroveň vyhlídky a kolem nich vykácet přebytečnou náletovou zeleň, která brání jednak pohodlnému průchodu a jednak výhledu.
Toto místo má velmi zajímavou atmosféru a současně obrovský potenciál v podobě venkovních akcí. Proto nově upravujeme okolí základů, odkopáváme hlínu kolem východní části a otevíráme je do sousední louky. Cesta vedoucí od Tržního náměstí je přesunuta a jsou vykáceny túje a nahrazeny novými stromy. Je zachován vzrostlý strom a je na něj umožněn výhled už od náměstí. V místě kolem tohoto stromu se cesta rozděluje. Je řešena jako dlážděná, se stejným povrchem jako na náměstí, okolní plocha je zatravněná. Je zrušeno zábradlí okolo základů a je nahrazeno dřevěnými pobytovými schody - jakousi tribunou. Samotné základy by mohly sloužit jako venkovní divadlo, letní kino apod. Okolí základů i louky je doplněno divadelním osvětlením. Na ploše louky by ve spodní části mělo vzniknout jednoduché a nenápadné dětské/workout hřiště, které by nemělo vizuálně “napadat” hodnotné základy kostela. Rovněž rušíme současnou zahradu s nepořádkem v majetku města, která bude nově rozšiřovat plochu kolem základů kostela. Skrze tento prostor vedeme novou cestičku pro pěší a cyklo do východní spodní části. Nově tedy navrhujeme cestu pro pěší vést jak ze západu, tak i z východu kolem základů.
Velmi nešťastně řešená situace, která narušuje urbanismus centra města. Stávající autobusová zastávka je nevyhovující, tento a sousední pozemek by měl být zastavěn buď rodinnými domy anebo domy s funkcí občanské vybavenosti - obchod, lékárna apod. Za těmito domy navrhujeme rybník s lávkou přes něj, s lavičkami a pěším průchodem do aleje směrem k bytovým domům.
Bude třeba při diskusi se pobavit o využití točny pro autobusy a případné možné změně využít pro otáčení autobusů jinou ulici.
Pokud bude obnovena železniční doprava, je vhodné zrekonstruovat a zprovoznit budovu nádraží tak, aby sloužila turistům - restaurace, občerstvení v přízemí, ubytování/penzion ve vyšších podlažích, případně muzeum železniční dopravy, informace o historickém viaduktu.
Okolí nádražní budovy bude upraveno, umožněn průchod a průjezd a současně je vhodné vykácet náletovou zeleň, která brání v pohledu na město.
Jako vhodné se jeví napojení se na muzeum železnice v Dubí a pracovat s potenciálem “Krušnohorského Semmeringu” To by mohlo být i výrazně invenční a nová záležitost. Mohlo by se nově pracovat s vyřazenými vagóny, které by byly upravovány jako například malá restaurace, zajímavé přespání, výstavní plocha apod. Opět jde o invenci, která do města přivede turistický ruch a propojí veškeré turistické potenciály dohromady. Především potenciál cyklo trailu či downhillu , který by mohl do města dostat mladé lidi a který je i vzhledem k možnosti dostat se nahoru do Krušných hor velmi zajímavý. Odstavná plocha pro vagony je poměrně rozsáhlá a má potenciál pro odstavení mnoha vagonů s různými možnostmi využití. Například se může i jednat o vagony nízké nákladní, které mohou být využity v letních měsících jako “ zahrádka restaurace” s výhledem na celé město. Je jasné, že vagony a jejich řešení je třeba řešit vzhledem k “ typickému klientovi” Pokud tedy bude typický klient biker 20 až 35, tak bude třeba takto řešit i samotné vagóny. Skutečně se může jednat i o méně historické vozy. Z éry socialismu, které budou vhodně invenčně upraveny. Doporučujeme prokácet značnou část svahu pod nádražím.
Evangelický kostel bude procházet rekonstrukcí, současně je třeba upravit okolní park, který má velký potenciál být místem s velmi specifickou atmosférou. Navrhujeme vytvoření systému cestiček s například mlatovým povrchem, veřejné osvětlení, zpřístupnění parku ve směru z ulice Sadová a úpravu zeleně - odstranit jehličnany a nahradit je vzrostlými listnatými stromy s velkou korunou. Park je poněkud zanedbaný a zarostlý, evangelický kostel je tak téměř mimo zorné pole kolemjdoucího.
Všechny otázky vám rádi zodpovíme, stačí nás kontaktovat: